Friday, July 11, 2008

Creep.

Aku tak pernah lihat dia sedekat ini. Terlalu dekat hingga aku mampu mencium harum dari rambut ikalnya. Hingga aku mampu lihat anak matanya yang hijau, mengecil bila dia tersenyum. Hingga aku boleh lihat bibirnya mengulum senyum tiba-tiba, tatkala ada yang melucukan hatinya.

Aku seolah parasit, hidup sekeliling dia. Tapi tak pernah boleh menyentuhnya. Tak mungkin boleh memilikinya. Wangi sabun di tubuhnya mencucuk hidung aku setiapkali aku hela nafas. Gadis yang aku cinta sejak dulu, tapi tak pernah ketahuan. Cinta aku pada dia hanya dalam ini, jantung aku. Tak mungkin di sini, bibir aku. Erika milik dunia, tapi tidak aku. Nama Erika itu pun sudah jadi lambang kecantikan dia. Kalaulah aku boleh jerit namanya sekarang, dan beri dia dengar semua lagu yang pernah aku tulis untuknya. Semua mimpi yang pernah aku tidur untuk dia, dan semua langit yang pernah aku jejak demi dia.

Orang kata cinta itu tak ada mata. Cinta aku sejelas ini, tentulah lengkap dengan kanta sentuh sekali. Buat apa aku simpan 5 tahun hidup dan sekarang hanya untuk cinta yang tak bermata?

Erika selalu duduk di sisi tingkap itu, merenung ke luar bila dia lapang. Aku pula, sentiasa duduk di hadapannya, bercakap bagai orang gila. Kerana dia tak pernah nampak aku, atau dengarkan suara aku. Atau kenali aku sewaktu aku masih bernafas.

“Erika, ada kat rumah tak? Open up.”
Erika bangun dari sisi tingkap dan menuju pintu. Aku mengikutnya dari belakang. Sebaik dia buka pintu, seorang perempuan masuk dengan membawa sebeban baju di dalam plastik yang tergantung. Aku kenal perempuan itu. Sudah kerapkali dia ke sini. Namanya –
“Miko, how nice of you to stop by..”
“Ha-ha. Ni baju untuk shoot esok. Kau try dulu, tengok sesuai tak.”
“Ni aje ke?”
“Untuk scene esok la. Tapi basically diorang nak suruh aku tengok kau muat ke tak dengan saiz ni.”
“Wait, Miko. Ini kan semua baju dres? Watak aku kan tomboy - ”
“ – in Victorian era. Mana ada perempuan pakai seluar waktu tu.”
Erika terketawa, indahnya.
“Aku tau, saja je nak test kau.”
“Eleh..aku dah research habis dah watak kau ni. More research than you do.”
“Really? So tell me Miss Know-it-all, kenapa Victorian woman like me wants to kill herself?”
“Hey! Tu ada dalam skrip! Tak adil. Aku tak baca lagi.”
Erika ketawa lagi.
“Maknanya kau tak habis buat research lagilah. Tapi, well done. Lagi dua tiga movie kau ikut aku, dah boleh dah jadi pelakon.”

Miko dan Erika. Duo yang tak mustahil boleh menawan dunia satu hari nanti. Cuma Erika lebih dulu melaksanakannya. Aku dah lama perhatikan mereka berdua ni. Dulu aku cuma tau Erika, sekarang aku dah tau dia punya kawan rapat bernama Miko. Dulu juga –

“Dalam satu hari berapa kali kau nak masuk bilik ni, Ryu?”
Aku mengangkat kepingan kadbod putih yang mula mewarna dalam cairan asid asetic di bekas empat segi ini. Belum habis proses lagi.
“Ryu.”
Aku menoleh.
“Oh, kau.”
Hiro menggeleng lihat aku.
“Aku tanya tadi kau buat tak tau je ek.”
“Sorry, kau tanya apa tadi?”
Hiro mendekati. Tapi dia diam tak menjawab. Dia lilaukan matanya ke sekeliling bilik bercahaya merah ini. Bilik proses foto. Yang banyak tergantung foto Erika.
“Enough with this obsession lah, Ryu.”
Aku terketawa kecil. Hiro tak pernah faham cinta aku pada Erika. Walaupun dia kawan baik aku, tapi aneh, dia tak mengerti.
“Obsession? Ini cinta.”
Dia pula ketawakan aku.
“Ini cinta sebelah tangan.”
“Whatever you wanna call it.”
“Ryu, stop this. Erika tu takkan dapat jadi milik kau. Kau cuma seksa diri je kalau kau terus macam ni.”
Muka Hiro jadi merah. Mungkin kerana aku tiba-tiba rasa macam nak tumbuk dia, ataupun mungkin juga kerana cahaya lampu di bilik itu.
“Apa yang kau tau, Hiro?”
“Yang aku tau, Erika tu jadi pujaan dunia. Tambah-tambah bila dia dah berlakon movie Hollywood ni. Kau tu apa? Cuma peminat biasa aje. Dia takkan pandang.”
Aku mengetap bibir. Gigi berlaga. Urat di dahi timbul.
“Leave me alone.”
“Mungkin bila kau dah mati nanti baru Erika akan ‘nampak’ kau.”
Begitu ujar Hiro sebelum dia beredar. Tinggalkan aku di bilik dengan angan-angan. Dengan kerutan.

Pernah dulu aku pegang kamera DSLR ini untuk tangkap yang lain selain dia. Tangkap burung bebas, kapal berlepas, apa saja yang berseni. Apa saja yang ketawa. Hinggalah aku terpicitkan butang shutter tika sedang lihat dia ketawa. Seorang yang masih lagi asing ketika itu. Masih lagi belum dikenal, seperti sekarang. Sejak dari momen itu, aku jatuh.

“Aku seorang yang tak pernah percayakan cinta.”
Kimura berhenti menulis di papan kecil di ribanya itu, dan mengangkat keningnya.
“Really?”
“Ya. Not once I believed in it.”
“Jadi kau tak pernah bercinta?”
Aku menggeleng.
“Boleh aku tau kenapa?”
Aku berpeluk tubuh dan mengerling sebentar sampul kuning bersaiz A4 di sebelahku.
“Mak aku. Dia tak setia.”
“Kau salahkan mak kau?”
Aku angguk lagi. Kimura menulis sesuatu.
“Hey Kimura, itu kira normal lah. Mak bapak kan jadi role model dalam hidup anak-anak? Kalau mereka sendiri pun terkontang, macam mana aku nak percaya?”
“Waktu tu umur kau berapa?”
“Tujuh. Aku cuma boleh lihat dari jauh, mak aku pergi dengan lelaki lain. Tinggalkan aku, tinggalkan ayah.”
“Sekarang kau dah dewasa, Ryu. Takkan kau tak faham masalah mereka waktu tu?”
Aku tersengih.
“Tak. Langsung tak faham. Kalau dari dulu dah tahu that it won’t work out, why get married in the first place?”
Kimura menulis lagi. Dia menghela nafas panjang.
“Jadi apa masalahnya sekarang? Kau nak mula percayakan cinta?”
“Itulah. Sebab itu aku datang sini. Aku nak kau bagitau apa masalah aku.”
Kimura mengerut wajah. Pelik dengan tujuan aku ke sini agaknya.
“Ryu, kau bayar 1500 yen semata-mata sebab nak jatuh cinta?”
“No.”
“Habis tu?”
Aku mengaut fail kuning di sisi dan menghulurkannya pada Kimura.
“Apa ni?”
“Tengoklah. Aku pun tak faham dengan diri aku.”
Kimura melihat sekeping demi sekeping isi sampul itu.
“Cantik.” Komennya.
Aku rasa tak keruan. Jantung aku berdebar-debar setiapkali memandang keping-keping itu. Yang cuma lima belas keping. Tapi buat hati aku meronta nak hidupkannya.
“Ini normal, Ryu. Jatuh cinta tu normal.”
“Tapi tidak bagi aku, Kimura.”
“Gadis ni memang cantik. Sesiapa pun boleh jatuh cinta pada dia.”

Aku merenung gambar yang ditunjuk Kimura. Gadis yang tak sengaja terpandang lensa dari kamera aku. Ketidak-sengajaan itulah yang buat aku ketagih sekarang.
“Tapi dia orang asing, Kimura.”
“Really? Kau jumpa dia kat mana?”
“Somewhere. Aku pun tak ingat. Kimura, masalah aku ni serius. Aku dah sampai ke tahap stalker.”
Kimura ketawa besar. Terhambur.
“Kau betul-betul dah angau lah, Ryu.”
“Kimura, please. Ubatkan aku.”
Akhirnya Kimura berhenti ketawa. Itupun sikit demi sikit.
“Ryu, Ryu. Aku ni pakar psikologi. Bukan doktor sakit jiwa.”
“Bukan sama je ke?”
“Aku tak boleh suka-suka nak bagi kau ubat. Lagipun apa yang kau alami ni normal.”
“Tak, Kimura. Tak normal..”
“Ryu, listen to me. Jatuh cinta is normal. Disebabkan pekerjaan kau dekat dengan kamera, jadi ini mungkin cara terbaik yang boleh kau buat untuk mengingati dia. Tak salah ambik gambar dia.”
“Tapi itu buat aku jadi stalker, Kimura.”
“Pasal hal stalker tu, kau kena atasi sendiri. Minta izin dia. Berkenalan dengan dia. Atau apa saja yang orang buat bila bercinta.”
Itulah yang aku risaukan.

Sayangnya Kimura bukan doktor cinta. Yang boleh beri aku cara-cara bagaimana mengatasi rasa sebu dalam perut, setiapkali berhadapan dengan gadis ini. Kimura cuma pakar psikologi. Aku sangkakan dia dapat bantu aku, tapi buat bazir 1500 yen aku aje.

Kimura kata aku normal. Dia nampak ke keadaan diri aku setahun kemudian? Dia nampak ke studio foto aku yang tak ada foto lain selain gadis ini? Dah setahun aku jadi seorang obsesi. Aku obses matanya, obses senyumnya, obses rambutnya, obses semua tentang dia. Ketagih nak lihat tawanya. Normal ke tu?

Aku hampir. Hampir bunuh lelaki yang dekat dengannya. Hampir.

Petang Selasa itu, hujan renyai-renyai. Bakal menjadi lebat. Aku tidak berbaju hujan. Aku tak berkamera. Aku cuma menjadi diri aku di jalan-jalan kelabu Osaka. Rokok di bibir aku hampir malap. Berbasah lencun dimakan hujan. Aku menyumpah diri sebab tak punya yen lagi untuk beli rokok. Sumber pendapatan aku dah berkurangan. Sebab ianya tak lagi seni. Hanya cinta. Tapi cinta itu kan seni?

Ah, cuma aku yang tak jual foto-foto gadis itu.

Aku punya sebilah pisau lipat ketika itu. Entah kenapa, aku rasa perlu bawanya hari ini. Lampu jadi hijau. Aku jalan terus, tanpa menoleh belakang, menuju kedai foto tempat kerja aku. Berderau tiba-tiba darah aku ketika itu, lihat gadis cinta aku berteduh di situ. Tersenyum. Aku tegak, tercegat. Bagai halimunan, kereta yang lalu lalang menempuh kiri dan kanan aku. Dia senyum lagi.

Tapi bukan pada aku.

Sayangnya pada lelaki lain. Sayang. Lelaki itu dapat memeluk dia, yang langsung membuat adrenalinku melompat. Aku laju menuju mereka, pisau lipat telah keluar dari kocek. Kereta kiri kanan aku tak peduli lagi. Hujan turun aku tak perasan lagi. Hujung mata pisau aku betul-betul di leher lelaki itu, yang ketakutan.
“Tolong..Tolong..aku tak ada duit..” lelaki itu merayu aku.
Cinta hatiku menangis. Aku pun bagai menangis lihat dia.
“Jangan, jangan apa-apakan dia.”
Suaranya, buat pertama kali aku dengar. Air matanya sewarna dengan hujan. Aku tiba-tiba lari. Pisau lipat jatuh menimpa tanah, dan aku pula lari. Tangan terketar-ketar, lutut menggigil-gigil, cemburu membuak-buak. Aku hampir jadi pembunuh. Apa yang normalnya aku ketika itu?

5 tahun aku masih lagi begitu. Masih lagi menghabiskan reel negatif untuk gadis itu. Yang sekelumit pun dia tak tahu aku sedang intip gerak gerinya. Intip. Perkataan yang agak merimaskan. Aku lebih suka menggelar kerja aku ni sebagai ‘mencinta’ dari ‘mengintip’. Hiro, kawan serumah aku, dan juga sekerja, kata yang aku ni menyedihkan. Muka semakin serabut. Setapak langkah pun aku tak pernah nak ambil untuk kenali gadis itu. Yang kini aku tau namanya Erika Natsumi. Kali pertama aku tahu namanya dari majalah perempuan yang jadikan dia sebagai muka depan. Orang lain juga mengkagumi keindahan dia rupanya. Tapi orang lain ada ke yang seperti aku? Yang punya 30 ribu keping gambar Erika hanya di studio senyap bercahaya merah ini? Aku juga dah tau apa hobinya, makanan kegemarannya, musik kesukaannya, kecintaannya iaitu berlakon, dan banyak lagi tentangnya. Pengintip kan aku?

“Tolong aku sekali lagi, Kimura. Aku tak sanggup lagi. Sakit.”
“Sakit kerana apa? Tak dapat memiliki atau takut nak memiliki?”
“You’re not helping.”
Kimura senyum. Dia juga makin berisi setelah lima tahun.
“Kau nak aku buat apa?”
“Well, hipnosis aku ke, bagi aku lupakan dia.”
“Kan aku suruh kau berkenalan dengan dia?”
“Tak mungkin. Aku tak mungkin dapat buat macam tu.”
“Apa yang kau alami sekarang adalah fear of rejection. Kalau kau tak cuba, kau tak tahu.”
“Kenapa aku mesti cuba? Aku bukannya nak memiliki dia.”
“Ahah. Tapi kau cemburu bila dia dengan lelaki lain kan?”
Betul.
“Tandanya kau nak memiliki dialah tu.”
“I’m not sure about this, Kimura.”
“Satu-satunya jalan terbaik, kau luahkan perasaan pada dia. Cuba dulu.”
“Kalau dia reject?”
“Itu belakang cerita, Ryu. Kalau dia reject, barulah kau boleh teruskan hidup. Maybe jatuh cinta pada perempuan lain pulak ke?”

Cuba. Cuba. Perbuatan yang penuh risiko. Kimura sarankan supaya aku cuba. Aku terlalu takut. Tapi aku tak takut pulak memanjat tempat tinggi, berenang tempat dalam, berpanas, membeku, atau apa saja untuk dapatkan shot yang cantik. Dengan Erika yang selalu tersenyum ni, aku takut.
Beribu ayat-ayat cinta dah aku rangkakan dalam fikiran. Yang mana satu aku nak guna dulu? Aku yang tak reti bercinta, tiba-tiba jadi semangat nak luahkan cinta yang aku simpan selama 5 tahun pada Erika.

Aku dalam perjalanan ke rumahnya, yang aku selalu tahu di mana, ketika pagi Ahad yang hujan. Seperti petang Selasa yang hampir membuat aku jadi pembunuh tu. Aku masih lagi tak berbaju hujan, tak berkamera, cuma berlari anak dari kedai foto ke rumah Erika.

Aku cakap berulangkali pada diri aku. Aku perlu lepas dari sakit ini. Perlu beritahu Erika perkara benar. Perlu minta maaf sebab mengganggu privasinya. Perlu mengaku aku mencintainya. Aku perlu cuba.


Terasa jauh pula rumah Erika kali ini. Jauh dan kepenatan. Hujan mengangkut semua oksigen aku. Tapi aku masih lagi lari. Takkan berhenti. Biarpun lampu dah jadi merah.

Bila lampu merah itu jadi penghalang cinta aku, aku hilang.

Hilang sehingga sekarang. Tak ada esoknya untuk aku bilang pada dia yang aku mencintai. Masih lagi. Tak ada semalamnya. Aku tiba-tiba hilang.

Dalam gelap itu, aku dapat rasa seseorang menggoncang badan aku. Bukan gelap kerana aku tutup mata, gelap kerana – gelaplah.
“Ryu,”
“Aku kat mana ni??”
“Kau di rumah.”
“Kau siapa?”
“Ayah.”

Tiba-tiba semua jadi terang. Aku tak hilang lagi. Aku duduk di bangku kayu, dan di sebelah aku, ayah yang dah tujuh tahun pergi.
“Ayah?”
Ayah tersenyum.
“Kenapa ayah hidup lagi?”
Lama dia diam, barulah berkata-kata. Tapi tak menjawab soalan pun.
“Ryu, jangan tak percayakan cinta kerana mak dan ayah berpisah. Bukan salah kau, bukan jugak salah cinta. Ayah manusia biasa. Mak kau jugak manusia biasa.”
Aku berkerut.
“Mana ayah tau Ryu tak percayakan cinta?”
“Ayah cuma mati, bukannya buta, Ryu.”
Lagi bertambah kerut di muka aku.
“Erika, nampaknya macam gadis yang baik. Memang selayaknya kau jatuh cinta dengan dia.”
Aku teringat sesuatu. Erika! Aku sepatutnya –
“Ryu, keputusan di tangan kau. Macam mana kau mencintai dia, terpulang pada kau. Tapi jangan anggap semua cinta sama macam mak dan ayah.”
Aku memang betul terkaku di situ. Ayah lebih bagus dari Kimura. Nasihat ayah free aje, tak payah bayar pun.

Tiba-tiba aku hilang lagi. Terang jadi gelap semula. Gelap jadi terang balik. Aku lihat aku, terlantar atas katil. 6 orang mengerumuni aku. Keenam-enamnya berkot putih. Semua keluarkan alatan canggih. Elektrik. Pisau tajam. Selirat wayar. Air. Darah. Sia-sia. Aku tak berjaya diselamatkan. Oksigen tak perlu lagi buat aku.

Aku dah mati.

“Ready, Erika?!”
Pekikan suara dari bawah bangunan tinggi ni membangunkan aku dari cerita panjang. Erika bergaun putih era Victorian, di belebas yang tinggi, mengangkat ibu jarinya tanda sedia.
“Camera ready?!”
Aku dekati Erika yang sedia untuk terjun. Babak bunuh diri.
“Erika, jangan lakukan. Bahaya.”
Erika menghela nafas. Seolah tak dengar kata-kata aku. Tapi memang dia tak dengar pun.
“Erika, aku belum cakap apa yang aku sepatutnya cakap, jangan bunuh diri Erika.”
Walaupun di bawah sana ada satu belon atau pelampung besar yang bakal selamatkan dia, aku tetap risau. Apa-apa pun boleh berlaku. Yang peliknya, tak ada seorang pun krew bersama dia di atas belebas ni. Hanya aku, yang halimunan.
“Jangan Erika.”
Erika tak peduli. Dia menunduk ke bawah. Aku tau dia takut, kerana ibu jari kakinya membengkok ke dalam. Sebelum dia betul-betul ambil risiko mati, seperti aku, aku perlu ucapkannya hari ini. Sekarang. Tak perlu tunggu lagi.
“Aku nak beritahu kau sesuatu Erika.” Telinganya dekat dengan bibir aku. Sia-sia, kerana dia tak dengar.
“Biarpun kau tak nampak aku. Tapi aku ada.”
Erika menarik nafas lagi.
“Erika aku cintakan kau”
Buat kali pertamanya aku ucap ayat itu. Tanpa koma, tanpa titik, tanpa tanda seru.
“Ya, aku cintakan kau. Cinta. Terlalu cinta. Sampai aku dah percayakan cinta. Sampai aku ada 30 ribu keping gambar kau di studio. Sampai aku terbunuh. Sampai aku mati, sampai - ”
“AAAARRGGGHHH!!!”
Erika dah terjun ke? Aku terpinga. Erika terpinga. Matanya terbuntang – besar dan bulat. Mulutnya melopong. Wajahnya ketakutan, yang amat sangat.

Tapi dia memandang aku.

“Er..Erika..?”
“Siapa kau?! Siapa kau ni?! Kau buat apa kat atas ni?! Tolong!!! TOLONG!!”
Aku berkerut. Berpinar-pinar mata aku sebentar.
“Erika..?”
“Jangan! Jangan apa-apakan aku! Tolong pergi! TOLONG!!”
“Erika, aku..aku..”
Jeritan Erika membuas. Buatkan krew filemnya naik ke belebas untuk membantu.
“Kenapa ni Erika?”
“Tu..tu! Siapa tu?!”
Aku tercegat. Erika boleh nampak aku? Tapi macam mana? Macam mana? Ayah, tolong! Kimura!

Tapi krew yang lain tak nampak aku. Ah, aku benci bila penamatnya begini. Erika akan dianggap gila, sebab dia nampak aku. Tapi separuh diri aku gembira. Sebab mulai hari itu, dia terusan dapat melihat aku. Cuma takutnya pada aku berganda.

“Erika, aku tak ada niat nak sakitkan kau atau apa.”
“Pergi!”
“Aku bukan orang jahat, Erika.”
Erika buka pintu biliknya.
“Maksud kau, hantu jahat?!”
“Aku tak tahu kenapa kau boleh nampak aku sekarang. Tapi aku memang dah mati.”
“Diamlah!!!”
Erika menghempas pintu biliknya kembali. Aku boleh tembusi dinding, cuma tak berani. Takut Erika mengamuk lagi.

Dah tiga hari dia begitu. Tak keluar dari bilik. Tak makan. Akulah yang salah. Tak pautut aku berkeliaran kat sini sedangkan aku sepatutnya dah ke tempat yang orang-orang mati pergi.
“Erika, aku takkan kacau kau lagi. Aku akan pergi dari sini.”
Diam, tak terjawab. Pintu bilik masih terkunci.
“Aku janji.” Betul ke janji aku tu?
Tapi lama aku tunggu jawapan dari dia. Dia tetap diam. Langsung aku beranikan diri menembusi dinding.
Erika tidur rupanya. Tak ada kata-kata yang mampu aku cakap, bila lihat dia tidur nyaman begini. Aku cuma harap aku ada kamera sekarang. Wajahnya lesu, tapi cantik. Rambutnya kusut, tapi harum.

Mulai titik itu, aku tekad tinggalkan dia. Tapi bukan dengan cara mak tinggalkan ayah. Aku masih cinta dia, dan kerana itulah aku perlu tinggalkan dia. Buat kali terakhir, aku hela nafas, biar semua harum dia aku ingat sampai bila-bila.

*******************************************************
"Erika, bangun. Bangun, dah siang.”
Aku buka mata. Terbuntang tiba-tiba.
“Aku tak gila! Aku tak gila!”
“Hey, hey. Relaxlah. Kenapa ni?”
Rontaan aku terhenti. Miko di hadapan aku tertanya-tanya.
“Orang tu..dah pergi ke??”
“Orang mana?”
“Hantu tu..”
Miko ketawa besar tiba-tiba.
“Hantu? Kau ni mimpi buruklah! Jom pergi Tokyo. Ada event.”
“Wait, Miko. Kau tak anggap aku gila?”
Miko menggeleng. Anehnya, tiga hari lepas dia yang menampar muka aku bila aku menjerit-jerit. Bila aku nampak lelaki misteri itu. Hantu itu.
“Bersiap cepat. Hiro suruh kau pergi event ni. Penting kata dia.”
Aku menurut, walaupun pelik. Betul ke hantu tu dah pergi? Tapi aku kesian jugak dekat dia, sebab dia tak nampak menakutkan pun. Aku je yang melebih-lebih.

Galeri pameran fotografi adalah tujuan aku dan Miko disuruh datang hari ini. Memandangkan Hiro boss aku, aku kenalah pergi jugak.
“Erika! Datang pun.”
Hiro menyapa dari jauh.
“Nasib baik hari ni tak ada scene lagi.” Aku menyambut sapaannya itu.
“Tak ada scene? Are you kidding me? Kau tak sain kontrak apa-apa pun lagi. Aku baru nak suruh kau jumpa Miyazaki nanti. Dia ada filem era Victorian untuk kau.”
“Yes, itulah yang tengah shoot sekarang kan?”
Hiro berkerut. Pelik ke? Bukan aku dah jadi gila nampak hantu masa scene bunuh diri tu ke?
“Miko, Erika baru bangun tidur ke?”
“Yep.”
“Patutlah. Mamai-mamai lagi. Erika, movie tu baru nak pre-production. Pelakon pun belum pilih lagi.”
Huh? What?!
“Anyway, please do look around. Ada something special untuk kau, Erika.”
Walaupun aku terpinga-pinga, kepala pusing, tertanya-tanya apa yang terjadi, aku turutkan jugak permintaan Hiro tu. Tapi aku tak tumpukan perhatian pun pada gambar-gambar ni. Cantik memanglah cantik. Tapi semuanya gambar perempuan. Apa yang istimewa sangat –

Semuanya gambar aku???






Ada lebih kurang 25 bingkai besar yang termuatkan wajah aku. Apa maksud semua ni?
“Erika, aku nak kenalkan kau dengan seseorang.”
Aku menoleh. Aku hampir menjerit, tapi tekak tak mampu bergerak. Lelaki di hadapan aku tersenyum dan menghulurkan tangan.
“He’s your biggest fan. Gambar ni semua dari koleksi dia, yang dia capture sendiri.”
Aku bagai tak percaya. Hantu itu – di hadapan aku sekarang. Tapi bukan aku aje yang nampak! Semua orang pun nampak!
“Hi, saya Ryu. Ryu Akanishi.”
Anehnya, aku tertarik dengan senyuman dia. Begitu tertarik hingga tak lepas pandang.
“Hantu?”
Tapi itu yang keluar dari bibir aku sebaik aku sambut salamnya.
“Excuse me?” dia terketawa kecil.
“Err...Er..Erika. Erika Natsumi.”
“I know.”
Dia senyum lagi!

Tapi dia semirip hantu dalam mimpi aku!

5 comments:

iSunik said...

Satu laman blog yang menarik perhatian saya. Saya akan siarkan di dalam Google Gadget saya - dalam saluran "Buku".

Google Gadget boleh diletakkan didalam blog dan boleh dibaca oleh pelayar laman blog (hanya ringkasan cerita). Mereka perlu kelaman blog asal untuk membaca cerita penuh.

Anda juga boleh lihat tulisan anda disiarkan dengan meletakkan kod Google Gadget diblog anda.

Lawat blog saya untuk maklumat penuh.
Sesiar B3Lima

amer zaman said...

aku tgk gambar awek2 jepun tu..

aku teringat kau..

haha

Rye said...

oh...

teringat si xurin la ni...

lalala~

Zumar Mariah said...

erk,
pe aku plak nih!

aku said...

heh best lah citer nih!!
nk baca citer lain plak..
bnyk betul cerpen yg best!seklai baca nk lagi baca yg lain!
mcm addicted plak..
ehehe..

btw renhalus,yeah mmg sy suka baca cerpen..kalo sy x suka sy xkn baca lah..heh