Wednesday, August 13, 2008

karya pop~

cerpen yang terpost di blog ini - aku akui - adalah karya pop.
sampai sekarang buat aku terfikir bila aku termasuk dalam blog seorang atau tiga orang yang juga aktif mem-blogging-kan diri. ya. penulisan mereka intelektual. membawa kepada perkembangan akademik.
karya-karya di sini adalah karya pop.
"ah, peduli apa aku!"
satu hari. isnin. biru langit. tak hujan. tak kelabu dinding awan.
Nor Awatif dengan selamba mengetuk-ngetuk pen di atas meja, dalam kelas yang sunyi-sepi-cengekrik-pun-senyap itu. semua memandang dia. tak seorang pun berani melawan kata-kata yang terbit dari bibir pensyarah muda ini.
"Awatif, kamu ada masalah dengan saya ke?"
Awatif berhenti mengetuk meja dengan pen. Keletak-keletuknya menemui titik.
"Ya, saya?"
"Saya kata, kamu ada masalah dengan saya ke?"
dalam hati, Awatif menyumpah pensyarah muda ini. sudahlah mengutuk karyanya tergolong dalam karya pop, ada hati nak menengking-marah kelas yang masih zero dan tak tahu sebidang apa pun.
"Tak ada."
Pensyarah muda tersenyum sinis-puas-ego-menang.
"Celaka kau Shahri."
"Apa awak cakap?!"
Awatif tersenyap. Pensyarah muda membulat mata, empatsegi cermin mata. tiga segi batang hidungnya juga tercungap-cangip menahan nafas marah. baru sekejap tadi egonya nampak seperti dah menang, kan?
"Pop pun, pop lah! Aku suka Pop Art!"
semua manusia dalam kelas yang senayp itu tersengih kecil, kalau tak pun, tergelak bahak sebabkan ayat yang muncul dari bibir Awatif ini.
"Inilah dia! Inilah yang saya maksudkan. Tak mau mengaku karya sendiri tak bagus. tak mengembangkan minda. tak nak membaca. kurang menelaah. banyak mengkritik. tapi tak berhala tuju."
"Macam encik la?"
Shahri, nama pensyarah muda itu terdiam. Panas sebentar hatinya melihat muka Awatif yang poyo-sepoyo-poyo manusia melawan cakap guru itu.
"Lecturer yang kondem student. inilah yang aku maksudkan! Seni itu universal. pop atau tidak, terpulang pada penciptanya!"
mulai bingit ruang empat segi putih.
"dan pembacanya!"
Awatif senyum, dengan kemerahan yang timbul di muka Shahri. reaksi Shahri?
haha. ending yang klise. yang selalu ada di tempat sinopsis Alaf 21 di bahagian paling hujung.
kan karya pop~?

2 comments:

amer zaman said...

tak kisah lah...

pop art ker
pop culture ke

ni blog kau, hak kau..

dan aku...

minat kau...!

Rye said...

err...
hehehe...

huh..?