Saturday, June 21, 2008

Vanilla.

Aku perlu bangun pukul 5 pagi setiap hari. Kayuh basikal tiap-tiap kali ke rumah David. Lepas tu, aku akan campak semua suratkhabar hari ni yang aku ambik dari Dave kat kawasan kejiranan aku.

Ops, lupa nak kenalkan diri. Nama aku Vanessa. Tapi semua orang panggil aku Vanilla. Nak tau kenapa? Nantilah. Aku bangun tiap-tiap hari pukul 5 pagi sebab aku ada kerja. Ada tanggungjawab pada keluarga aku.

Gaji yang aku dapat dari deliver surat khabar ni taklah banyak. $15 satu hari. Dapatlah tampung belanja aku ke sekolah. Ibu bukannya bekerja. Daddy pulak dah tinggalkan aku, ibu dan adik aku masa umur aku 7 tahun.

Aku bersekolah kat Orego High School, Philadelphia. Sekolah aku tak pernah menang dalam apa-apa pertandingan pun. Masuk menyerta pun jarang sangat. Aku tak adalah ramai sangat kawan kat sekolah ni. Korang pun faham kan, public high school macam ni, mesti ada klik-kliknya, kan? Aku neutral. Berkawan dengan semua orang. Bezanya cuma tak semua orang nak berkawan dengan aku.
Anyway, aku ada 2 best friend. Maggie, dan Lindsey. Diorang satu kepala dengan aku. Kalau pergi mana-mana mesti bertiga. Dalam geng aku ni, Lindsey adalah orang paling berani dan wild. Dia sangat selalu kena detention. Aku rasa semua peraturan sekolah dia dah langgar.

Lindsey selalu ajak aku langgar peraturan sekolah. Dari kami gred satu lagi. Tapi aku tak berani. Aku perlu fikirkan ibu kat rumah, adik perempuan aku dan aku sendiri. Kalau aku kena buang sekolah siapa yang nak dapat kerja bagus-bagus nanti? Lagipun aku perlu graduate.

Lainlah Lindsey. Dia anak pengetua. Tapi itu tak menjadikan dia gadis paling popular kat sekolah. Lindsey tetap Lindsey. Setiapkali aku tolak ajakannya tu, dia akan cakap;

“Oh, V. You’re so vanilla.”

Dari situlah lekatnya nama Vanilla tu sampailah sekarang. Menandakan aku seorang yang tak reti langgar peraturan. Aku seorang yang selalu jalan atas garisan putih.
Maggie pulak, orangnya penakut. Takut pada ketinggian, takut pada darah, takut semualah. Semua jenis fobia dia ada. Maggie jugak amat pembersih orangnya. Tak boleh bersalam dengan orang, tak boleh berpeluk, atau apa-apa yang boleh buatkan kuman merebak.

Maggie sangat suka membaca. Dan sangat pandai dalam Sains. Aku selalu mintak tolong dia kalau ada masalah dalam pelajaran. Maggie, you’re the best. Maggie ada 3 adik beradik. Kakak Maggie yang dah kahwin, abang Maggie yang kerja di bidang juruterbang dan Maggie, anak bongsu.

Adik aku, Alexis, adalah seorang yang sangat cantik. I’m proud to say that dia adalah gadis paling cantik di sekolah tu. Dia selalu jadi pujaan budak-budak lelaki. Termasuk budak-budak kelas aku.

Kadang-kadang frustrated jugak, sebab aku tak secantik dia. Hari-hari dia ke sekolah dengan baju berbeza. Tak pernah sekalipun pakai baju yang sama. Aku pulak tu yang kena tampung maintainance beli baju dan mekap dia tu.

Tapi, what the hell. Aku sayangkan adik aku ni. Dialah satu-satunya adik aku walaupun kat sekolah dia tak benarkan aku tegur dia.

Yelah, malulah dia ada kakak lurus bendul macam aku ni. Yang skema, tak reti nak memberontak langsung. Sedang dia selalu berparti sampai lewat pagi. Selalu tunggang motor lelaki, yang berganti-ganti.

“Alex, kesianlah kat ibu sikit. Janganlah balik lewat-lewat malam. Ibu risaulah.”
“Ala, V. Masa nilah Alex nak ikmati zaman muda remaja. Kalau tak bila lagi?”
“Kakak boleh lepaskan zaman muda remaja kakak untuk kau, kenapa kau tak boleh?”
Alex tergelak bila aku cakap macam tu.
“Kakak korbankan demi Alex? Zaman muda remaja kakak macam mana? Parti kat library?”

Aku hanya mampu mengeluh aje tiapkali Alex melawan cakap aku. Aku tak tau lagi macam mana nak nasihat dia ni. Aku tak naklah sampai naik-naik tangan. Tapi budak ni macam tak nak makan saman je.

Anyway, aku ada 3 job. Selain hantar suratkhabar pagi-pagi, lepas sekolah aku kerja kat 7 Eleven. Tak seronok sangat kerja kat situ sebab basically orang yang keluar masuk dalam 7E ni orang yang sama aje. Lepas habis shift aku kat 7E tu, aku kerja di bar berpentas milik Dave jugak. Dave ni dah macam ayah aku. Dialah yang bekalkan suratkhabar, dan malam dia bukak bar. Of course, aku tak dibenarkan minum arak kat situ. Aku cuma jadi pelayan aje. Seronok jugak kerja kat situ, sebab aku dapat bergerak dengan rollerskate!

Malam tu, lepas aku balik salin baju kat rumah, aku kayuh basikal aku yang warna merah tu ke 1804. Itu nama bar Dave. Sebelum korang fikir apa-apa, Dave ni umurnya 50an. Aku anggap dia macam ayah aku. Like I’ve said before.

“Hai, V!”
“Hai, Dave. Sape perform malam ni?”
“Ha..mana boleh bagitau. Suprise lah..”
“Ala, selalu kau bagitau. Kenapa hari ni tak?”
“Selalu tu aku terlepas cakap. Hari ni, na-a-ah..”
“Yelah, tepi sikit aku nak punch in.”

Setelah aku sarungkan uniform apron milik bar ni ke atas t-shirt biru aku, aku sarungkan rollerskate pulak.

“V, someone is here to see you.” Dave jenguk dari luar ke locker room.
Aik, aku belum mula kerja lagi.
“Oh, Lindsey. Kau tak patut ada kat sini.”
“Relax, aku nak tengok band malam ni. Are they any good?”
“Mana aku tau. Tiap-tiap malam berganti band.”
Sementara layan Lindsey berbual-bual dan tunggu pelanggan mula memenuhi bar, aku menggilap gelas kaca yang tersusun cantik di tepi kaunter.
“V, buatkan aku martini shake.”
“Kau underagelah!”
“I know, I’m kidding!”

Aku tak perasankan pun persembahan band malam tu, sebab aku sibuk melayan customer. Tapi Lindsey asyik-asyik panggil aku.

“Apa, Lindsey?”
“Em, kau sebagai waitress, boleh tak kau bagi note ni kat penyanyi band tu..?”
“No! I’m working! Aku tak ada masa nak tolong kau ngorat dia.”
“Ala, V. Tolonglah. Aku dah jatuh cinta ni..”
Aku kerling sebentar penyanyi band itu yang sedang menyanyi sekarang.
“Kalau ya pun, tunggulah dia habis nyanyi dulu.”
“Tu, tu dia dah habis dah.”
Aku menghela nafas. Baru aku nak lari. Betul kata Lindsey. Semua orang dah bertepuk tangan dan band tu turun dari stage. Lindsey meletakkan sekeping kertas ke tangan aku. Aku jeling dia, tapi dia buat muka seposen pulak. Terpaksalah aku ‘rollerskate’ ke sana.
“Nasib baik kau best friend aku,”
Lindsey senyum aje.

Penyanyi band tu – bolehlah. Aku pun tak tau kategorikan dia macam mana. Nak kata kacak, aku tak pernah menilai rupa paras seorang lelaki. Terlalu sibuk kut. Tapi muka dia memang ada muka seorang pemuzik.

“Hey, this is for you.”
Lelaki tu menyambut nota yang aku hulur.
“For me?”
“Yeah, from my friend over there.”
Aku menunjuk ke arah Lindsey yang melambai di kaunter bar. Dia membaca dan aku nampak dahinya berkerut.
“Can I take your order?”
Aku sedia dengan pen dan kertas, tapi lelaki ni ketawa kecil. Kelakar ke aku mintak order?
“Hi Vanilla. I’m Jake.”
Aku berkerut. Mana dia tahu nama aku? Aku tak pakai nametag.
“Mana awak tahu nama saya?”
Jake tunjuk kertas yang aku bagi tadi.

Meet my friend, Vanilla. She’s going to take your order. So, order her to do something you want!

“Lindsey..”
Aku menggenggam kertas tu dan berpaling pada tempat duduk Lindsey. Dia dah pergi!
“I’m sorry. Kawan saya tu..dia..ish..”
“It’s ok, Vanilla. Uniknya nama awak.”
“Yeah? Sebab saya tak reti buat benda lain selain putih.”
Eh, tiba-tiba terkeluar ayat yang aku tak biasa sebut depan orang. Tambah-tambah pulak orang tak dikenali macam Jake ni.
“Benda lain selain putih? Maksudnya?”
“Er, tak ada apa-apa. You guys nak order apa-apa tak?”

Kuang asam punya Lindsey. Dah kenakan aku, boleh blah macam tu aje. Siap kau nanti kat sekolah. Bar hampir nak tutup, tapi Jake dan ahli bandnya masih lagi duduk di tempat yang sama, berbual dengan Dave. Dave! Aku satu-satunya pelayan kat bar ni, kenapa kau biarkan aku tutup bar sorang-sorang??

Tanpa bantuan Dave yang rancak gila berbual dengan band tu, aku kemas kerusi, basuh pinggan dan cawan dan akhir sekali punch out.

“Hey, Vanilla.”
Aku menoleh.
“Oh, hi. Jake..kan?”
Dia mengangguk.
“Dah nak tutup bar ke?” tanya dia sambil seluk tangannya dalam poket.
Aku mengangguk aje.
“So...dah lama ke kerja kat sini?”
Aku mengangguk lagi. Dia ni nak berborak dengan aku ke? Aku tak ada masa nak layan dia, so aku terus keluar dapatkan basikal aku.
“Can I..er..walk you home?”
Dia ikut aku keluar..?
“Tapi saya naik basikal ni.”
“Erm, soronglah. Boleh?”
Aku faham, Jake nak jaga adab sopan dia sebagai lelaki. Tapi aku tak kenal dia. Kenapa aku nak benarkan dia temankan aku balik?

“No, thanks Jake. Saya boleh balik sendiri.”
“At least dengan saya keselamatan awak terjamin sikit.”
Aku jadi ketawa tiba-tiba. Konfidennya mamat ni.
“Kalau awak ni psycho killer macam mana? Terjamin ke keselamatan saya?”
Dia pulak ketawa.
“Come on, takkan psycho killer boleh perform atas stage tu tadi, kan?”
Aku menjungkit bahu.
“Ok, ok. At least biar saya beritahu Dave awak dengan saya. Dave boleh dipercayai, kan?”
Jake serius. Sebab dia dah berlari masuk ke dalam bar balik nak jumpa Dave. Aku betul-betul tak boleh. Kalau ibu nampak aku balik dengan lelaki, macam mana? Aku bukan Alex. Terus aku tunggang basikal aku tu dan kayuh laju-laju. Aku ada dengar Jake panggil nama aku dari belakang, tapi aku tak peduli.

Esoknya, aku bangun pukul 5 lagi. Kayuh basikal aku ke rumah Dave. Dave mamai-mamai bukak pintu.
“Boss, aku datang mereport!”
“Kau ni pagi-pagi dah ceria semacam. Kenapa?”
“Eh, hari-hari aku macam ni, apa.”
“Yelah, yelah. Ambik paper tempat biasa.”

Aku pun pergi ambik paper hari ni yang sebeban beratnya. Setiap hari dalam 45 naskhah aku kena deliver. Aku habis deliver dalam pukul 7.30. Iaitu masa untuk aku ke sekolah.

“Aku dah cakap kat budak tu semalam, kau ni susah sikit nak ngorat.”
Aku terhenti mengangkat paper. Dave sedang berbaring atas sofa. Mengigau ke orang tua ni?
“Dia tak peduli, nak jugak.”
Bila aku nak keluar, Dave mengigau lagi. Lantak kaulah Dave.

Pagi ni lebih sejuk dari pagi-pagi lain. Mungkin sebab malam tadi hujan lebat kut. Aku terpaksa pakai 3 lapis untuk tahan kesejukan. Sebaik aku sampai kat sekolah, Alex pun sampai. Tapi dia naik kereta boyfriend dia. Budak satu kelas dengan aku. Senior dia lah kiranya. Sedang aku, kakaknya? Naik basikal!

“Beb, camne semalam? Dapat no fon dia tak?”
Lindsey. Cepat-cepat aku tarik telinga dia menuju pintu masuk sekolah.
“Adeh, adeh, sakitlah!!”
“Pandai-pandai aje kau letak nama aku kat situ ek...siapa suruh??”
“Korang, kenapa ni?”
Aku cepat-cepat lepaskan telinga Lindsey bila Maggie datang.
“Tak ada apa.”
“V, kau tak pernah buat macam ni kat Lindsey. Korang gaduh ke?”
“Tak..tak ada apa. Jangan risau, Maggie.”
Bila Maggie pandang tempat lain, Lindsey berbisik kat aku;
“Berkenalan dengan budak tu dah buatkan kau berani bertindak ikut emosi, ye?”
Aku tersentap.
“Lindsey!! Kau nak kena lagi ke??”

Eh, aku tak pernah rasa geram macam ni. Selalu kalau aku bengang, aku bagi nasihat kat orang yang aku bengang tu. Tak pernah aku bertindak secara fizikal. Tapi kali ni aku berani tarik telinga Lindsey sampai merah. Maaflah, Lindsey.

Alexis melintasi aku yang berada di loker bila dia nak ke kelas. Aku panggil dia, tapi dia buat bodoh aje. Aku dah biasa, jadi aku biarkanlah.
“Wei, apsal kau tak marah aje dia? Dia kan adik kau? Kau lagi berkuasa!”
Lindsey merungut.
“Janganlah, Lindsey. Nanti diorang gaduh pulak. Kalau gaduh nanti ibu diorang yang susah.” Balas Maggie.
“Terima kasih, Maggie.” Sebab dia cakap bagi pihak aku.
“Kau jangan ikut cakap si Maggie ni. Kau kena bertindak! Kau tu kakak. Dia junior aje. Eleh, setakat dapat pakwe macam Zac tu. Aku pun boleh!”
Aku dan Maggie berpandangan.
“Dahlah, aku tak nak sebab aku dan dia, korang pulak gaduh. Biarlah. Banyak lagi masa aku nak lecture dia kat rumah.”
“Come on, V. Kau tu dah macam bapak dan emak pada dia. Kaulah ketua keluarga, kaulah yang tampung belanja. Apa salahnya sekali sekala kau lepaskan rasa geram dan marah kau tu kat dia?”
“Lindsey, stop it.”

Aku tak reti nak marah-marah ni. Beribu kali aku nasihat Alex pun, dia akan tetap buat jugak. Macam malam tadi, dah pukul 2 pagi pun masih nak keluar lagi. Ibu aku pun bukannya sihat macam dulu. Tu yang aku risaukan, kalau ibu aku dah tak ada, macam mana Alex nak berdikari.

Memang aku sanggup tampung dia seumur hidup, tapi aku tak mampu jadi ibu dia. Dia sangat manja dengan ibu. Tapi dalam masa yang sama, asyik bagi ibu risau.

Hari ni 7E lengang. Tak banyak orang keluar masuk. Slurpee pun masih penuh lagi.
“V, tolong susun air tin kat belakang tu. Baru sampai.”
Boss aku, Mr Perez menyuruh.
“Baik boss!”
Sedang aku susun air tin di belakang peti sejuk, loceng pintu berbunyi. Ada customer. Aku nak keluar tapi Mr Perez yang jaga kaunter.

Dari belakang peti sejuk ni, aku dapat nampak keadaan kedai. Customer yang tinggi lampai tu macam pernah aku nampak. Siapa ek? Eh, dia datang kat sinilah.
“Jake..?”
Dia berkerut dengar suara aku. Cepat-cepat aku tekup mulut. Aku tak boleh biar dia nampak aku kerja kat sini. Malu? Erm, adalah sikit.

Aku tengok Jake mencapai setin Coke dan menuju kaunter semula. Aku menarik nafas lega. Nasib baik dia tak nampak aku! Sambung balik aku susun air tin tadi.
“Vanilla?”
Erp. Aku mengangkat muka. Di tangan aku ada tiga tin air 7up.
“Er..ya..?”
“Hey, buat apa kat belakang tu?”
Jake membuka pintu peti sejuk untuk bercakap dengan aku. Tempat yang sangat pelik untuk berbual.
“Susun..air tin..”
“Tak sejuk ke?”
“Erm, bolehlah.”
“Keluar lah kejap.”
“Saya tengah kerja ni.”
“Just for a sec.”
Aku perlahan-lahan letak air 7up di tempatnya dan keluar dari peti sejuk double sided ni.
“What’s up?”
Itu soalan aku bila dah sampai depan dia.
“Berapa kerja awak buat ni?” katanya sambil ketawa kecil. Kelakar ke aku kerja banyak job?
“Tiga.”

Dia berhenti ketawa.
“Oh, I’m sorry. Saya ingatkan...”
“Tak pe.”
Dia diam. Aku pun.
“So, malam ni awak kat 1804 la?”
“Yep.”
“Lagi satu apa?”
“Lagi satu apa – apa?”
“Lagi satu job awak.”
“Oh, deliver paper.”
Dia mengangkat keningnya. Lepas tu tersenyum. Eh, nampak lesung pipit!

Dia menyeluk poket seluar – keluarkan pen dan kertas. Tulis seuatu di atasnya. Dan hulur kat aku.

Nombor telefon.

“Call me if you need anything, okay?”
Aku berkerut memandang nombor tu. Untuk apa?
“Tapi, saya tak kenal awak.”
Dia senyum lagi.
“Sebab tulah.”
Lagilah aku pelik.
“Tapi, saya tak biasa call lelaki - ”
Dia ketawa pulak.
“Jangan risau, saya cuma nak berkawan je.”
Aku berkerut dahi pandang dia.
“Kenapa?”
“Perlu ke alasan untuk berkawan dengan seseorang?”
Aku terdiam. Fikir sekejap. Bila aku nak jawab ‘perlu’, dia dah keluar dari 7E. Nombor dia masih di tangan aku. Kenapa dengan mamat konfiden ni?

Aku pun tak ingat bila kali terakhir aku cakap dengan Jake. Di 7E tulah kut. Lepas tu, dah sebulan aku tak nampak dia. Tapi bukannya aku peduli pun. Aku sibuk jadi robot, sibuk jadi Vanilla yang putih. Tak reti nak jadi merah atau hijau, atau biru, atau apa-apa je warna selain putih.

Lindsey pulak dah mula exam kemasukan kolej. Aku nak jugak masuk kolej, tapi biarlah Alexis masuk dulu. Biar ibu sihat dulu. Jadi aku tak peduli langsung pasal exam kemasukan kolej. Maggie nak jadi pilot macam abangnya, tapi aku tak yakin dia boleh. Nak pegang tangan orang pun takut. Inikan pulak terbang di udara! Tapi kalau Maggie boleh berubah, why not?

“Maggie, cukup-cukuplah tu..”
“Aku tak boleh berpisah dengan dialah, Lindsey. Cuba kau tengok muka dia ni. Comel kan?”
“Ee..geli aku. Orang takut kuman macam kau ni boleh pegang tikus pulak! Kotorlah!”
“Jangan cakap macam tu. Billy ni tikus makmal. Dia bersih. Tikus paling bersih pernah aku jumpa.”
“Tapi dia tetap tikus!”
Aku biarkan Maggie dan Lindsey bertelagah dalam makmal sementara temankan aku habiskan projek sains aku.
“Apa perkembangannya tu, V?”
“Entah. Aku tak reti aerodinamik-aerodinamik ni.”
“Apa kata kau jumpa abang aku? Dia pandai bab-bab ni. Dia kan pilot!”
“Yea, yea. Tak habis-habis.”
“Betul lah, Lindsey. Korang tak pernah jumpa abang aku. Jom aku bawak jumpa dia kat jetport dia nak?”
“Woah..abang kau ada jetport sendiri ke?”
Maggie mengangguk jawab soalan Lindsey.
“Gila bapak kaya kau ni!”
“Korang baru tau ke?”

Aku tak ada pilihan lain melainkan setuju aje dengan cadangan Maggie tu. Sebab Lindsey pun beriya-iya nak tengok jetport anak orang kaya ni. Perjalanan yangmembuatkan aku terpaksa ambil cuti dari kerja tu memenatkan. Sebab kena naik bas 2, 3 kali baru sampai kat rumah Maggie. Maggie tak suka naik bas, tapi Lindsey yang paksa. Aku pun ikut aje lah.

Dari rumah Lindsey yang bapak gila besar tu, kitorang naik kereta ke jetport milik abang Maggie yang terletak tak jauh dari situ. Jetportnya nampak sibuk. Ada dua jet sedang berlepas dan satu sedang mendarat. Mula-mula kitorang kena tunggu kat ruang berlepas, tapi tiba-tiba pintu besar – paling besar pernah aku jumpa – terbukak. Ada seorang lelaki bert-shirt hijau keluar mendekati kitorang.

“Maggie, kan abang larang datang sini?”
Maggie tersengih. Aku terlopong. Lindsey berkerut muka. Abang Maggie juga begitu.
“Ni kawan Maggie. Vanilla dengan Lindsey.”
Dia hulurkan tangan.
“Hai, Vanilla. Lama tak jumpa.”
Mamat konfiden lebih ni abang Maggie? Memang dia nampak lain sikit sebab rambutnya dah pendek. Tapi dia orang yang sama. Aku yakin sebab tengok lesung pipit dia. Lindsey yang sambut huluran salam dia tu.
“Hai, saya Lindsey. Kawan Vanilla kat bar hari tu. Ingat tak?”
Jake ketawa.
“Mestilah saya ingat.”
Aku masih melopong. Sementara Lindsey menyiku aku.
“V, tutup mulut kau tu lah. Nanti jet pejuang masuk.”
Maggie dan Jake tertawa. Aku jadi malu sendiri. Boleh pulak aku terkejut gila sampai melopong beberapa minit kan..
“Er, em..”
“So, siapa nama abang kau ni, Maggie?”
Lindsey bersuara, nasib baik. Sebab muk akau dah merah dah ni.
“Eh, Vanilla tak pernah cerita pasal saya ke?”
Aduh..Jake pulak balas macam tu. Mana aku pernah cerita pasal dia kat lindsey dengan Maggie! Aku tak kenal pun dia, kenapa aku nak cerita pasal dia?? Bertambah merah muka aku.
“Er..pernah..pernah...Eric, eh?”
Aku menyumpah Lindsey dalam hati. Eric mana pulak nih??
Jake tersenyum sambil menggeleng.
“Dean?”
Aku menyumpah lagi. Jake menggeleng lagi.
“Er..Alex kut?”
“Bodo, Alex tu adik aku!”
Akhirnya keluar jugak perkataan yang aku pegang dari tadi.
“Yela, kau tak pernah cerita. Aku nak coverkan untuk kau je,”
“Saya Jake, by the way.”
Aku dan Lindsey yang sedang menyiku-nyiku ni tersengih aje pada Jake.
“Salah kau la ni, Maggie. Tak pernah cerita kat kitorang pasal abang kau.”
Maggie terkebil-kebil. Padahal semua salah aku, sebab tak pernah bukak cerita pasal Jake dengan diorang. Sekarang Lindsey cuba nak cover aku, tapi aku masih lagi malu. Lalala.

“Anyway, ada apa hal datang sini?” Jake dah serius balik, tanpa lesung pipit di pipinya.
“Vanilla ni, nak buat kapal terbang kecik, tapi tak reti konsep aero..apa entah.” Lindsey jawab bagi pihak aku.
“Aerodinamik?”
“Ha, tulah.”
“Oo..habis tu kenapa tuan punya soalan tu tak nak tanya saya sendiri ya?”
Aku tertunduk malu. Malu gila beb. Mamat konfiden yang selama ni aku abaikan, rupanya tempat aku bergantung sekarang. Lindsey dah menyiku-nyiku aku.
“Er, well..em...saya banyak peguambela.”
Aik? Tiba-tiba aku cakap macam tu. Jake ketawa pulak tu. Begitu jugak mAggie dan Lindsey. Aku terbuat lawak ke? Aku tak pernah buat orang ketawa. Ni pertama kali!
“Come on, I’’ll show you.”
Jake jalan dulu. Kitorang ikut dari belakang dia. Lindsey tak habis-habis menyiku aku. Aku taulah aku salah.

Salah sebab tak hubungi dia, walaupun dia dah bagi nombor telefon? Salah sebab aku tak pernah layan dia dengan mesra, walaupun dia sangat friendly dengan aku? Salah sebab aku anggap dia penyibuk dan over konfiden? Isk.

“Sayap kapal terbang ni adalah benda paling penting sekali bila kita nak membinanya.”
Blah blah blah. Dia cakap pasal aerodinamik, itu ini, sikit pun aku tak ambik perhatian. Lindsey pulak yang banyak tanya. Aku fikirkan apa ek?

Em, bila dia nak senyum? Aku takut dia marah sebab aku tak pernah ceritakan dia kat orang lain. Tapi perluka semua tu? Dia siapa bagi aku? Tapi aku takut dia marah jugak. Takut dia terasa. Sebab dia yang nak tolong aku sekarang. Dan aku nak tengok lesung pipit dia~

“Vanilla?”
Aku tersentak.
“Huh?”
“Awak pay attention tak ni?”
Alamak. Tak.
“Erm..em..”
“Taklah tu.” Lindsey jawab lagi bagi pihak aku.
Jake menghela nafas. Aku rasa bersalah lagi sebab mengelamun. Aduh..aku tak minat benda-benda ni. Aku cuma nak habiskan projek sains supaya aku boleh graduate. Dan terus kerja untuk ibu dan Alex.

“Saya nak terbangkan jet ni, tapi hanya seorang aje yang boleh masuk dengan saya dalam cockpit.”
Lindsey mengangkat tangan aku.
“Vanilla, nak?” Jake tanya.
Aku tak berani. Tinggi tu. Aku lebih fobia dari Maggie. Aku menggeleng.
“Oh, come on, V. You’re so vanilla.”
Aku pandang muka Lindsey. Memang aku dah biasa dengar dia cakap macam tu.
“Oh, jadi itu maksud Vanilla? Awak tak berani cuba benda yang adventure macam ni?” Jake bercekak pinggang. Macam nak marah.
“Exactly, Jake.” Lindsey jawab lagi.
Jake menarik nafas dia. Lepas tu berjalan menuju aku.
“I’m sorry, but saya takut.”
Jake berhenti betul-betul depan aku.
“Saya kan ada.” Lesung pipitnya nampak lagi, sebelum dia tarik tangan aku dan bawa aku masuk ke dalam cockpit jet.

Cockpit yang sempit. Memang untuk dua orang aje. Ada banyak butang, sampai confuse aku. Tiba-tiba Jake sarungkan helmet keselamatan kat kepala aku.
“Ready for your first adventure?”
Aku mengaku, lutut aku menggigil sikit.
“Jake, Jake, nanti! Kalau saya mati, saya nak cakap ni.”
Jake ketawa. Terbahak-bahak.
“Awak ni, Vanilla. Memang kena banyak tengok dunia luar. Jangan risau, saya dah biasa.”
Over konfidennya datang lagi.

Dia mula pandu jet ni. Pintu besar terbuka lagi, benarkan jet yang sedang dinaiki aku dan dia keluar menuju tanah lapang. 10 saat dia meluncur atas simen rata tu, baru dia berlepas. Masa tu, aku pejam mata.

“Vanilla, buka mata awak. Kalau tak awak terlepas.”
Aku menggeleng.
“Tak ada apa-apalah.”
“Saya takut!”
“Kita dah selamat terbang dah pun!”
Aku masih geleng, dan masih pejam mata. Lutut masih gigil.
“Jake, kalau saya ditakdirkan mati, saya nak cakap satu benda dengan awak ni.”
“Vanilla, saya kan ada! Percayalah kat saya sikit.”
Aku perlu cakap jugak ni.
“Jake, the reason saya tak call awak sebab..”
Diam. Aku terdiam sekejap, Jake pun tak menjawab.
“Sebab saya seorang yang tak berani ambik risiko. Kalau saya call awak, apa awak akan anggap saya nanti? Menggatal ke? Nak mintak simpati ke? Saya jugak tak pernah telefon lelaki before, so saya - ”
“Vanilla, buka mata.”
Aku buka perlahan-lahan.

Wajah Jake betul-betul di hadapan aku. Dia tak memandu. Dia lepaskan tangan!
“Jake! Kenapa awak lepaskan tangan?!”
“Auto-fly lah.”
Aku terkebil. Jake menarik rahang aku, dekat dengan mukanya. Temukan aku dengan bibirnya, yang sedang tersenyum. Nampakkan lesung pipit lagi.

Lepas dia macam tu selama beberapa minit, dan aku pun tak melawan, keadaan jadi senyap yang janggal. Jet masih terbang, entah kat mana aku sekarang.

“Boleh nampak sekolah lah!”
Tiba-tiba aku suka. Jadi excited.
“Kan saya dah kata.”
Seronok jugak terbang ni. Erm, tapi rama-rama dalam perut aku ni lagi seronok terbang dari aku.
“Awak kena banyak buat benda macam ni, Vanilla.”
Aku pandang Jake yang sedang senyum pandang aku.
“Terbang ke?”
“Bukan terbang je. Awak kena berani bertindak ikut naluri. Bukan walk on straight line aje.”
“Tapi kalau saya takut lagi macam mana?”
“Saya akan ada kat situ. Bagi awak semangat.”
“Tapi awak tak kenal saya.”
“Saya cuba. Awak yang tak nak benarkan.”
Aku terdiam.
“You need to stop upah ‘peguambela’ untuk diri awak ni.”
Aku terketawa. Ha’ah. Lindsey selalu jawab soalan bagi pihak aku.
“Jake,”
“Yes?”
“Kenapa awak cium saya?”
Alamak, lepas aku tanya soalan tu, aku menutup mulut aku sendiri. Soalan tu bermain dalam kepala otak aku aje. Bila masanya dia keluar ni..?
Jake ketawa tengok aku tekup mulut sendiri.
“It’s okay untuk tanya soalan macam tu, Vanilla. Jangan takut bertanya.”
Aku memandang ke luar tingkap, dan menyumpah diri. Bertambah janggal lah suasana cockpit sempit ni.
“Sebab memang itu yang saya nak buat dari hari pertama saya bercakap dengan awak. Di luar 1804.”
Aku menoleh pandang dia.
“Awak menarik perhatian saya.”
“Tapi saya tak cantik.”
Keluar lagi ayat yang berlegar kat kepala aku. Ayat seterusnya –
“Adik saya lagi cantik.”
“Tapi saya tertarik dengan Vanilla.”
“Yang penakut ni?”
“Adik saya lagi penakut, tapi sekurang-kurangnya dia berani bersuara.”
Maggie. Memanglah. Asalkan dia dalam keadaan bersih dan antikuman, dia akan bersuara.
“You still don’t know me, Jake.”
“Ok, kita sampai ke darat nanti, awak benarkan saya kenal awak. We start over. Boleh?”
Aku tak mengangguk, tak juga menggeleng. Tengah-tengah.
“Boleh saya tanya satu soalan lagi?”
“Yes.”
“Kenapa awak bagi nombor telefon awak hari tu, sedangkan kita baru jumpa dua hari?
Jake diam lama. Sekejap menekan butang ini, sekejap menekan butang itu. Tak jawab soalan aku.
“Sebab saya nak dengar suara awak dalam telefon,”
“Itu aje?”
“I have one million reasons why I gave you my number. Tapi awak perlu tau yang itu aje.”
Dah mendarat dah pun. Dah seminggu. Dah hantar dah pun projek sains tu. Lindsey dan Maggie tak tau apa yang berlaku dalam jet tu sebenarnya. Aku tak nak cerita sebab aku bukan jenis orang yang bertindak ikut naluri. Dan naluri aku cakap aku rindukan dia.

Tapi dia cakap aku perlu lebih banyak bertindak ikut naluri. Aku sukakan dia! Itu kata naluri aku. Dah seminggu aku tak jumpa dia. Kalau aku cari dia, aku dah bertindak di luar kebiasaan aku, iaitu tidak mengikut naluri. Suara dia terngiang-ngiang dalam kepala aku. Aku perlu bertindak ikut naluri. Bukan walk on straight line.

Jadi naluri aku membawa aku ke jetport dia lagi. Aku pergi seorangan. Aku tak pernah pergi tempat sejauh ni seorang diri. Aku ambik cuti lagi dari 7E. Di situ aku seorangan, dengan naluri aku. Rasa bebas, dapat ikut naluri sendiri. Dapat jumpa Jake lagi. Yang mungkin sibuk dengan kerja dia.

Pintu besar terbuka tiba-tiba. Jake keluar dari situ, berpakaian lengkap seorang juruterbang. Di sisinya – dalam pelukan dia – ada seorang gadis. Yang aku snagat kenal. Jake mengucup kepala gadis itu. Gadis yang tersangat cantik. Sampai semua orang gilakannya.
“V?!”
Aku melopong, Jake menganga, Alexis, adik aku terbuntang mata.

“Look, V. I can explain this. Alex ni sebenarnya..sebenarnya..”

Aku nak menangis, tapi aku tak pernah menangis sebab lelaki, ataupun sebab Alex. Tapi naluri aku kata, hati aku sedang parah sekarang. Perlukan air mata. Aku kan kena bertindak ikut naluri~?

“V, aku buat ni untuk kebaikan kau!”
Aku tak jadi menangis. Tahan kejap. Demi ego, dan jugak demi tertanya-tanya.

“Sebenarnya, Jake ni boyfriend aku. Aku suruh dia buat supaya kau boleh break rules sikit. Supaya kau boleh let yourself loose, you know. Ini untuk kebaikan kau 100%, V.”
“Lindsey dan Maggie pun..?”
“No, Lindsey tak tau apa-apa. Nota tu secara tak sengaja membantu saya mendekati awak. Maggie pun tak tau apa-apa.” Penipu ni bersuara lagi.
“Tapi saya tak sangka mendekati awak lagi susah dari terbangkan jet.”
“V, kalau aku tak buat macam ni, kau akan terus dengan sikap kau yang tak nak ambik risiko tu. Aku berjaya kan, V?”
“Ya, Alex. Tahniah.”
Aku tak pasti apa aku rasa sekarang. Campur baur. Benci, rindu lesung pipit, rindu nak terbang, rasa nak tendang, rasa nak lempang, rasa nak jerit, rasa nak lari. Ya, lari. Itu naluri aku yang paling kuat sekarang. Lari.

Aku pun larilah.

No comments: